A karburátor feltalálója tényleg magyar volt?
A karburátor feltalálója tényleg magyar volt?
Köztudott, hogy a magyarok számtalan fontos találmány elkészítésében kiemelkedő szerepet töltöttek be. A karburátor feltalálója is egy hazai mérnök volt. Név szerint általában Csonka Jánost szokták elsősorban emlegetni, de Bánki Donát is hatalmas szerepet játszott a folyamatban.
A karburátor feltalálója majdnem nem magyar lett
Ma már a karburátorok és alkatrészeik egyszerűen beszerezhetőek. Azonban, ha bő 100 évet visszamegyünk az időben, a technológia még csak gyerekcipőben járt. Csonka János tizenkilenc éves korától kezdve vasúti műhelyekben dolgozott. A gépgyártást tanulmányozta svájci, francia és brit üzemekben is. 32 pályázó közül a legfiatalabbként nyerte el a Budapesti Műegyetem gépipari tanműhelyének vezetői pozícióját 1877-ben, amit több, mint fél évtizeden keresztül töltött be.
Saját költségére alkalmazott szakmunkásokat a gyakorlati oktatásban, aminek köszönhetően a műhely gépeit saját találmányaihoz is fel tudta használni. Az első magyar gázmotort 1879-ben készítette el.
A Ganz-gyár vezérigazgatója, Mechwart András 1887-ben kérte fel, hogy dolgozzon együtt az üzem fiatal mérnökével, Bánki Donáttal. 1890-ben raktak össze egy kismotort a mezőgazdaság és a kisipar számára. Ezt a Bánki-Csonka motor néven ismerjük. Jelentős közös újításuk volt az automatikus csőgyújtással működő motor és gázkalapács.
A karburátorra 1893. február 11-én kértek szabadalmat, ami a leghíresebb találmányuk lett utólag. A robbanómotorok egyik legnagyobb nehézsége a korai időkben az volt, hogy a benzingőz és a levegő megfelelő és állandó arányú keverését megoldják. A motor egyenletes működése elsősorban ezen múlt. A karburátor a kölniszóró mintájára juttatta a benzingőzt a hengertérbe. Tűszabályozás, féklevegő-bevezetés és pillangószelep is volt a szerkezeten.
Külön érdekesség, hogy a porlasztót a német Wilhelm Maybach is kidolgozta Csonkáéktól függetlenül, de csak 1893. augusztusában kért rá szabadalmat, amit már nem kapott meg a Csonka-Bánki páros miatt. A benzinmotoros autóknál a tökéletesített porlasztót csak a hetvenes években szorította ki az elektronikus befecskendezés, de a mai napig találhatunk ilyet motorkerékpárokon az egyszerűsége és olcsósága miatt. Ma már egy Suzuki GN250 karburátor beszerzése is gyorsan, pár kattintással megoldható.
Nem álltak meg a karburátornál
A karburátor feltalálója, Csonka János járműveket is tervezett. A motoros triciklit, majd 1905-ben a Postának levél- és csomaggyűjtő autót is készített. Ettől az időponttól számítják a magyar gépkocsigyártást is. Ez egy négyütemű, négyhengeres és vízhűtéses motorral ellátott autó volt, ami átlagosan 26 km/óra, maximum 35 km/óra sebességre volt képes. Az első magyar kompresszoros motort is ő készítette, de ezenfelül még autóbuszt, személygépkocsit, csónak-, sínautó-, bányamozdony- és tűzoltóautó-motort is tervezett.
Csonka János alkalmazott először a motorgyártásban alumíniumot, vezérelt szívószelepet és nagyfeszültségű mágnesgyújtást. A vezető gépgyárak tiltakoztak az ipari tevékenysége ellen, így motorterveit 1912-ben adta el.
Hatását ma is érezzük
Csonka állította össze az első magyar automobil szakszótárt. 84 évesen nyújtotta be utolsó szabadalmát egy láncfűrészre. Hatalmas szerepe volt a magyar és a globális járműtervezésben. A mai karburátorok is sokat merítenek a 100 évvel ezelőtti alapokból. Webáruházunk kínálatából pedig egyszerűen meg lehet őket rendelni.